Seuraava artikkeli tarjoaa korkean tason yhteenvedon joistakin keskeisistä sähköisen kaupankäynnin lakiin liittyvistä ongelmista, joita verkkoyritysten toimijat kohtaavat hoitaessaan verkkosivustoa tai muuta verkkokauppayritystä. Liiketoiminnan harjoittaminen verkossa tai verkkosivuston ylläpitäminen voi asettaa yritykset ja yksityishenkilöt odottamattomiin juridisiin vastuisiin. Seuraavassa on lyhyt selvitys 12 keskeisestä sähköisen kaupankäynnin lakikysymyksestä, jotka on otettava huomioon:
1. Internet-liiketoiminta ja sähköinen kaupankäynti
Hyvä lähtökohta on analysoida yrityksen online-läsnäoloa ja auditoida sen menettelytapoja sen määrittämiseksi, kuinka heidän brändiään ja verkkovaikutustaan voidaan kasvattaa. Osana tätä yrityksen sopimusten ja verkkosivustojen tulee noudattaa lukuisia verkkosivustoihin ja verkkoliiketoimintaan vaikuttavia lakeja ja määräyksiä, kuten COPPA.
2. Verkkotunnuksen hankinta
Verkkotunnukset ovat usein avain verkkoliiketoimintaan, mutta ne voivat aiheuttaa monia ongelmia. Verkkotunnuksen nimiongelmiin kuuluu verkkotunnuksen suojaaminen aluksi sekä verkkotunnusten suojaaminen vastapuolilta, jotka yrittävät käydä kauppaa yrityksen brändiin liittyvällä liikearvolla. Joskus yritys tarvitsee suojausta, hakua ja verkkotunnusten suojaamista Internetissä.
3. Digital Millennium Copyright Act -lain (”DMCA”) noudattaminen
Yritysten, jotka ylläpitävät verkkosivustoja, erityisesti joissa kolmannen osapuolen sisältöä voidaan ladata suoraan, tulisi harkita sopimusten ja menettelyjen hyväksymistä suojautuakseen vastuuvaatimuksilta ja tekijänoikeusrikkomuksilta. Tätä menettelyä kutsutaan joskus ”tekijänoikeuskäytännöksi” tai ”DMCA-poistomenettelyksi”. DMCA-lain noudattaminen voi tarjota online-operaattorille suojan vastuusta.
4. Online-tietosuoja
Tietosuoja verkossa on yhä suurempi ongelma. Mobiililaitteiden, tablettien ja sovellusten leviämisen myötä tietosuojaongelmat ovat monimutkaisempia. Yritysten tulisi harkita tietosuojakäytäntöjensä laatimista tai päivittämistä sekä sisäisten suojausprotokollien ottamista käyttöön asiakkaiden ja verkkosivustojen käyttäjien verkkoyksityisyyden suojaamiseksi.
5. Sosiaalisen median laki
Vaikka sosiaalinen media on tehokas keino vahvistaa brändiä ja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, se voi aiheuttaa useita oikeudellisia ongelmia verkkoyrityksille. Työntekijöille tarjottu sosiaalisen median politiikka ja ohjeet voivat olla tehokkaita keinoja riskien vähentämiseksi. Muutamia keskeisiä huomioitavia alueita ovat sosiaalisen median työhön liittyvä käyttö, luottamuksellisuus, sponsorointi ja brändäysohjeet.
6. Tietosuojakäytännöt
Tietosuojakäytäntöjä ei pidä kopioida online-malleista tai kilpailevista yrityksistä. Ne tulisi laatia kattavasti, jotta ne käsittelevät tietyn verkkoliiketoiminnan ainutlaatuisia ongelmia ja sopeutuvat tulevaan kasvuun. Halusipa sitten kerätä analytiikkaa tai yksilöllisempää tietoa, yrityksen tulee keskittyä liiketoimintansa erityistarpeisiin ja riskitekijöihin. Tietosuojakäytäntöjä tulee päivittää liiketoiminnan kehittyessä.
7. Käyttöehdot Sopimukset
Käyttöehtosopimukset (TOU) voivat rajoittaa Internet-läsnäoloa ylläpitävien yritysten vastuuta. Nämä sopimukset tulisi optimoida vastaamaan yrityksen erityistä liiketoimintaa, eikä niitä pidä vain leikata ja liittää Internetistä. Se mikä toimii yhdelle yritykselle, ei välttämättä toimi toiselle.
8. Verkkokauppasopimukset
Verkkokauppasopimuksia on monessa muodossa, kuten lisenssi-, mainos- ja maksujen käsittelijäsopimukset. Sähköistä kaupankäyntiä koskevat sopimukset tulee laatia tiettyyn verkkokauppasopimukseen tai liiketapahtumaan liittyvien ensisijaisten juridisten riskien käsittelemiseksi.
9. Online-arvonnat ja -pelit
Online-arvonnat, kilpailut ja pelit luovat useita oikeudellisia sudenkuoppia. Arvonnasta, kilpailusta tai pelistä riippuen kaikkien 50 osavaltion sekä liittovaltion lakien noudattamista voidaan vaatia. Rekisteröinti saatetaan myös vaatia tietyissä valtioissa. Verkkoyritykset voivat hyötyä opastuksesta sen suhteen, pidetäänkö tiettyä uutta aloitetta arpaina, kilpailuna vai pelinä.
10. Verkkotunnuksen varkaus
Kaapattujen verkkotunnusten palauttaminen voi usein olla vaikeaa ja aikaa vievää. Yleensä verkkotunnuksen varkauksien välttäminen on paljon helpompaa kuin varastetun verkkotunnuksen palauttaminen. Vaikka on vaikeaa, on mahdollista palauttaa kaapattu verkkotunnus.
11. Verkkosivustosopimukset
Verkkosivustosopimuksia voidaan räätälöidä rajoittamaan oikeudellista vastuuta ja vähentämään riita-asioita analysoimalla verkkoyrityksen immateriaaliomaisuussalkkua, liiketoimintaprosesseja ja bränditavoitteita. Verkkosivustosopimuksia voidaan käyttää verkkosivustojen lisäksi mobiilisovelluksiin.
12. Toisena henkilönä esiintyminen ja käyttäjätunnus kyykky
Toisena henkilönä esiintymistä ja käyttäjätunnusta voi esiintyä, kun kolmas osapuoli rekisteröi sosiaalisen median tilin jonkun toisen henkilöllisyydellä. Tämä voi johtaa haitallisten viestien ja tietojen julkaisemiseen sosiaalisessa mediassa. Käyttäjänimen squatting voi myös estää tavaramerkin tai tuotemerkin omistajaa hallitsemasta tavaramerkkiään. Tyypillisesti käyttäjätunnusten rekisteröinti etukäteen on paras tapa välttää toisena henkilönä esiintymisen tai käyttäjänimien squatching.
Vaikka yllä oleva yksilöi joukon verkkokauppa- ja Internet-lakiin liittyviä ongelmia, jotka vaikuttavat verkkosivustojen ja online-yritysten toimijoihin, perusteellinen analyysi saattaa olla tarpeen. Saat lisätietoja ottamalla yhteyttä verkkokaupan asianajajaan.