Mainoskampanjat voivat olla ovelia, hauskoja ja yllättäviä. Onnistuneen mainoskampanjan voidaan sanoa herättävän mielenkiintoa, jäävän hyvin potentiaalisen asiakkaan mieleen ja kertoa myös samalla kaiken tarpeellisen mainostettavasta tuotteesta.
Hyvä mainos voi myös nostaa yrityksen tai sen tuotteen suuren yleisön tietoisuuteen vain yhdessä yössä. Luonnollisesti onnistunut mainoskampanja vaatii paljon niin tekijöiltä ja yritykseltä, joten monesti mainokset hukkuvat harmaaseen massaan ja toistavat samaa kuviota.
Austin Distel on Unsplash
Suomessa on kuitenkin nähty nerokkaaksi luokiteltavia mainoskampanjoita. Yksi niistä nähtiin muutama vuosi sitten, kun eräs ulkomaalainen netticasino nappasi palkkalistoilleen legendaarisen Esa Tikkasen ja perusti hänelle Youtubessa pyörivän TikiTalks-podcastin.
Tai miltä kuulostaisi työpaikkailmoitus, jossa voit lähteä kasinon piikkiin hanskanlämmittäjäksi UFC-otteluun? Kaikki nämä ja monet muut mainokset ovat olleet ulkomaisille rahapelisivustoille tapa mainostaa tuotteitaan suomalaisille rikkomatta kuitenkaan Suomen tiukkoja rahapelilakeja. Se, jos mikä, vaatii oveluutta.
Kesä on kreisi
Hyvä mainos vetoaa myös tunteisiin, monesti positiivisiin. Hyvä ja turvallinen keino herättää keskustelua ja mielenkiintoa on vedota huumoriin. Viime vuosien menestyksekkäimmät mainokset ovat juuri keskittyneet tähän. Specsaversin mainokset, jossa vihjaillaan koomisten tilanteiden avulla, että nyt olisi vihdoin aika ostaa ne lasit, ovat jopa kansainvälisellä tasolla onnistuneita.
Toisaalta Lidlin etenkin kesäisin tekemät grillituotteiden mainokset ovat ainutlaatuisen älykkäitä. Jo monta vuotta peräkkäin samaan juoneen palaavat mainokset esittelevät tarinan suomalaisesta perusperheestä ja heidän hauskoista kesähetkistään grillauksen parissa. Musiikkivideon tapaiset mainokset ovat olleet superhittejä.
Jopa siinä määrin, että mainoksissa esiteltyjä cover-tyylisiä biisejä vuosikymmenien takaisista hiteistä on alettu soittamaan radiossa, laulaja Lidl Stingyllä on jopa oma Spotify-tili ja niistä on muodostunut jopa eräänlaisia kesän anthem-biisejä. Jokainen taatusti sisimmässään odottaa joka talvi ensi kesän Lidl-mainoksia ja se kertoo jo, kuinka hyvästä kampanjasta on kyse.
The other danish guy -mainokset jakavat mielipiteitä
Kierrätetystä polyamidista alusvaatteita valmistava suomalainen The other danish guy lanseerasi oman uraauurtavan mainoskampanjansa pari vuotta sitten. Mainoksissaan yritys tuo esiin sanomaansa, joka on se, että jokaisen vartalotyypin tulisi saada nauttia mukavista, hiertämättömistä kalsareista.
Alusvaatemainoksissa ollaan jo aikaisemmin totuttu näkemään alastonta ihoa ja tietynlaista alastomuutta, mutta The other danish guy esittelee tuotteitansa normaalista poikkeavilla vartalotyypeillä ja se on herättänyt keskustelua sekä närästystä.
Yritys on itse nimennyt neljä vartalotyyppiä, jotka myös näkyvät sen mainoksissa. Ne ovat “iso poika -, perse leveämpi kuin hartiat -, hoikka poika- ja yläkroppa kunnossa, mutta reidet kuin kahlaajalla -vartalot”.
Leon on Unsplash
Itse yritysjohtokin tuntuu olevan huumorimiehiä. Nimittäin idea yrityksen erikoiselta tuntuvaan nimeen syntyi aikoinaan tapahtuneella New Yorkin matkalla, jossa johtajakollega sai juoksulenkillä hiertymän takapuoleensa ja joutui rasvailemaan sitä koko viikon ajan.
Se kulminoitui erään Wall Streetin luksusravintolan vessassa, jossa rasvailuhetki naisten vessassa johti pienoiseen sekasortoon ja tarjoilijan lausahduksesta, “the other danish guy is having some problems”, syntyi historiaa.
Huumori on vain yksi keino mainostaa
Hauskat mainokset jäävät taatusti mieleen, mutta se ei ole ainoa keinoa. Jokainen yritys joutuu keksimään omalle tuotteelleen tehokkaan ja sopivan tavan mainostaa joko vetoamalla erilaisiin tunteisiin tai sijoittamalla mainokset arkipäivän erilaisiin tilanteisiin tai löytämään kohdeyleisön.
Tänä päivänä mainoksia nähdään useilla kanavilla, se on jopa röyhkeämpää kuin koskaan aikaisemmin ja siitä saa kerättyä paljon enemmän tietoa kuin milloinkaan mainostuksen historiassa. Samalla normaali ihminen näkee mainoksia enemmän televisiossa, netissä, sosiaalisessa mediassa ja kaduilla, joten vain erinomaiset mainokset erottuvat joukosta – joko hyvällä tai pahalla.